Saturday, September 6, 2008

Si dia yang memakai baju Billabong

Sekali imbas, ataupun diteliti sekalipun, tiada apa-apa yang istimewa mengenai pemuda ini. Gayanya seperti aussies yang lain. Memakai baju Billabong dan seluar jeans seperti pemuda-pemuda aussies yang lain. Cuma yang membezakan si dia dengan aussies yang lain ialah :

Dia pergi ke Musolla.

"Weh, siapa tuh?", tanya seorang sahabat.

"Entahla, aku familiar dengan diorang 2. but tak pernah nak berkenalan plak"

Ketika itu, Amira, hafiz yang ditugaskan untuk mengimamkan tarawikh di UWA Musolla sedikit lambat kerana atas sebab-sebab tertentu (memandangkan beliau merupakan seorang student medic di UWA)

Pergh. Dahla hafiz, student medic plak tuh. TEE die dapat 99.8. Plus, keadaan fizikal yang baik dan elok paras rupa lagi. Boleh dikatakan hampir perfect bagi orang-orang macam aku ni.

[Sambung kembali] Kemudian, pemuda seperti Aussie ini (saya lebih suka menggelarnya si A), berbual dengan brother Salim (President UWA Muslim Society). Sedang mereka-mereka yang lain sibuk mencari kerahmatan bulan Ramadhan, si A ini lalu di celah-celah jemaah dan berdiri di tempat imam.

Ketika itu, barulah sedar yang dia merupakan hafiz Al-Quran. Mukanya masih muda. Entah-entah lagi muda daripada saya, tetapi sudah menghafaz al-Quran.

MasyaAllah.

Tak sangka seorang yang saya lihat (nilai) yang gaya lagaknya seperti kami yang lain, merupakan seorang hafiz. Kagum dan sedikit kecewa juga. Kagum kerana pada usia yang muda, beliau sudah menghafaz al-Quran. Kecewa kerana saya yang mungkin lagi tua daripada dia pun banyak lagi surah-surah tak hafal.

Reflect pada diri aku juga. yela. suruh menghafal malas. ni hafal cam tak serious jerk

p/s : ini yang membuatkan semangat semakin berkobar-kobar untuk menghantar anak (insyaAllah) pergi menghafaz al-Quran (aka hafiz)

Salam

No comments: