Thursday, June 9, 2011

Its been a while

Its been a while since I updated my blog.

Why meh?

Too busy?

Busy with someone i guess.

=)

Semoga berjaya mengejar akhirat rakan-rakan!

Thursday, April 14, 2011

Makin Jauh

Assalamualaikum

Wohaa. Dah lama dah tak update blog ni

Apa tandanya?

Busy?

Malas?

Oh berkisar pada soal busy

Lately ni
Kerja makin berlambak
Hati makin gusar
Sampai nak update blog pun tak sempat

Ye tak?

Tapi usah khuatir
Dalam kepala banyak entry menanti
Cuma mencari masa yang suci
Untuk meluahkan hati yang indah tak terperi

Tapi bukan itu yang dibimbangi

Dulu
Datang ofis
Ada masa diluangkan untukNya
Sampaikan kerja-kerja ofis pun sempat disiapkan

Sekarang
Datang ofis lagi awal-awal pagi
Tapi sekelumit masa pun tiada untukNya

Oh
Dunia mengasyikkan aku
Tapi boleh je kan datang lagi awal lagi
Then spend time with Him
Bukan?

Herm
Perasaan ini

Adakah aku makin jauh?

Tuesday, April 5, 2011

Doa

Assalamualaikum!

Wohaa two posts in a day! Amazing! Hehe. Anyway, came across this beautiful reminder. Hopefully it can open up our hearts iA. Have fun reading it! =)

Berdoa lah dengan penuh kerendahan


Selalu berdoa?

Kita selalu berdoa. Semestinya. Secara langsung baik seperti selepas solat atau sebelum makan, atau pun secara tidak langsung seperti meminta di dalam hati dalam keadaan kesusahan. Doa adalah dituntut, kerana ALLAH sendiri mengarahkan kita berdoa dan berjanji akan memperkenankannya.

“ Dan berkata RABB kamu, berdoalah kepadaKu, nescaya akan Kuperkenankan!” Surah Al-Mu’min ayat 60.

Pernah kah anda berdoa dan ALLAH makbulkan doa anda secara langsung, bukan anda minta terus dapat, tetapi maksud saya anda nampak doa anda itu dimakbulkan? Malah bukan sekali dua, tetapi berturut-turut. 

Anda minta berjaya dalam exam, ALLAH bagi. Anda minta kaya, ALLAH beri.

Anda rasa doa anda makbul bukan? Secara tak langsung, anda rasa gembira. “ Pergh, ALLAH makbulkan doa aku seh”

Tapi, tahukah, kemungkinan, apa yang anda dapat itu, bukannya datang daripada doa kamu. Kerana doa kamu tidak makbul sebenarnya.

Pernah dalam kehidupan saya, saya berdoa, meminta kepada ALLAH dan saya sering nampak doa saya dimakbulkan oleh ALLAH SWT.

Saya pernah, dalam keadaan tersepit ketika PMR, dalam keadaan sedikit masa untuk studi dan dalam keadaan saya melakukan banyak kesilapan dalam menjawab peperiksaan, maka saya meminta kepada 

ALLAH agar saya diberikan keputusan 9A.

Akhirnya saya dapat 9A.

Sewaktu SPM, saya sekali dalam kesempitan. Saya berdoa kepada ALLAH, agar jangan berikan saya keputusan yang teruk.

Akhirnya, saya mendapat keputusan yang tidak cemerlang, tetapi tidak pula terlalu teruk. Malah, saya punya keputusan dalam mata pelajaran sains yang sebelumnya saya amat teruk, telah meningkat dalam SPM. Ada pelajaran yang saya langsung tak pernah lulus, tetapi dalam SPM saya dapat C5.

Saya rasa suka. Saya rasa puas hati. Banyak lagi benda, saya minta kepada ALLAH dan ALLAH bagi. 

Siapa yang tidak suka? Siapa yang tak rasa istimewa? Saya macam lemas dalam kehebatan saya sendiri ketika itu.

Akhirnya, pada satu hari, saya mendapat satu mesej berbentuk cerita daripada seorang yang saya tidak kenal.

Kisah berkenaan seorang abang dan seorang adik.

Kedua-duanya adalah anak yatim lagi miskin. Mereka tinggal di rumah pusaka tinggalan ibu bapa mereka. 

Kedua ibu bapa mereka adalah hamba ALLAH yang soleh. Kedua-dua anak dididik untuk bergantung harap dengan ALLAH SWT.

Si abang, saban hari berdoa agar ALLAH mengubah nasib hidupnya. Dia meminta kepada ALLAH agar dipertemukan dengan isteri yang cantik lagi kaya. Dia meminta kepada ALLAH agar dirinya kaya raya.

Si Adik pula, seorang yang buta huruf. Tidak seperti abangnya, dia membaca doa pun dengan melihat kertas. 

Sebelum bapanya mati, dia pernah meminta bapanya menulis sesuatu di atas kertas, dan kertas itu sering dipegangnya setiap kali berdoa.

Akhirnya, ALLAH mempertemukan seorang perempuan yang cantik lagi kaya dengannya. Perempuan itu jatuh hati kepadanya, lantas berkahwin. Si Abang seperti mendapat durian runtuh dan kehidupannya terus berubah. Dia keluar dari rumah pusaka, dan meninggalkan adiknya.

Si Abang akhirnya kaya raya, malah terus kaya apabila dia memasuki medan bisnes. Dia sudah mula alpa dengan ALLAH, melewat-lewatkan solah, jarang membaca Al-Quran, tapi tidak pernah lalai untuk meminta kekayaan daripada ALLAH. Kalau masuk dalam bab perniagaan, kekayaan dunia, maka berbondong-bondong doanya kepada ALLAH. Dan ajaibnya, ALLAH beri apa yang dia minta. Si abang rasa dia istimewa.

Si adik pula, hidupnya tidak berubah. Dia masih seorang sederhana, dengan kelemahannya sebagai seorang buta huruf, dia hannya mendapat kerjaya sederhana, terus menjaga rumah pusaka. Si adik, juga rajin berdoa. 

Si abang tahu, si adik rajin berdoa. Tapi Si Abang melihat, hidup adiknya tidak berubah-ubah. Lantas satu hari, ketika Si Abang menziarahi adiknya, Si Abang berkata dengan sombong:

“ Kau kena berdoa kuat lagi. Tengok aku, berdoa je ALLAH makbulkan. Kau ni tak cukup hampir dengan ALLAH ni. Berdoa pun masih tengok-tengok kertas. Tak cukup hebat”

Si Adik tersenyum sahaja. Suka abangnya menegur kerana padanya, teguran abang amat bermakna.

Si Adik terus hidup sederhana, di dalam rumah pusaka, dengan doa melihat kertas saban hari, dan kehidupannya tetap tidak berubah. Tidak menjadi kaya seperti abang.

Satu hari, Si Adik meninggal dunia. Ketika Si Abang mengemas-kemas rumah pusaka, dia berjumpa satu kertas. Kertas itu adalah kertas yang adiknya sering pegang ketika berdoa.

Si Abang menangis teresak-esak apabila membaca kertas kecil itu.

Kertas itu tertulis: “ Ya ALLAH, makbulkan lah segala doa abang aku”

MasyaALLAH…

Si Abang mula membandingkan dirinya dengan adiknya. Adiknya kekal taat kepada ALLAH dan tidak meringan-ringankan urusannya dengan ALLAH SWT. Adiknya, sedikit pun tidak meminta dunia kepada 
ALLAH, malah tidak meminta apa-apa untuk dirinya. Tetapi adiknya meminta agar segala doa Si Abang dimakbulkan. Si Abang, tidak pernah sedikit pun mendoakan Si Adik.

Si Abang mula nampak, rupanya, bukan doa dia yang makbul. Tetapi doa adiknya telah diterima oleh ALLAH SWT, lantas segala doanya menjadi makbul.

Saya, terasa sungguh bila membaca mesej daripada orang yang tidak saya ketahui itu.

Oh. Saya mula terasa saya adalah Si Abang.

Mungkin, bukan doa saya yang makbul. Tetapi doa Ibu Bapa saya yang makbul. Saya mendapat mesej itu selepas mendapat keputusan SPM. Semenjak itu, saya sering berusaha meminta doa daripada orang lain. 

Paling kurang, apabila saya berdoa, saya akan minta sahabat saya aminkan. Sebab, saya benar-benar terasa bahawa doa orang macam saya, tidak cukup untuk ALLAH makbulkan.

Sebab itu, saya sering meminta pembaca-pembaca menembak doa kepada saya. Sebab itu saya sering menulis, ‘Semoga ALLAH redha dengan kita…’, moga-moga ada pembaca saya yang soleh mengaminkannya dan doanya diterima.

Bila saya berjalan jauh sampai ke Jordan, saya nampak bahawa, perasaan rendah diri ini sememangnya perlu wujud dalam diri. Hal ini kerana, ketika peristiwa Palestin diserang Israel awal tahun 2009, Imam di Masjid Universiti sering mengulang doa ini:

“ Ya ALLAH, kalau KAU tolak doa kami, maka KAU terimalah doa orang-orang soleh dari kalangan kami”

MasyaALLAH, imam masjid besar di Irbid, seorang yang tekenal rendah diri dan soleh, pun merasakan doanya tidak layak dimakbulkan ALLAH. Tetapi kita, kadang-kadang, bila melihat doa kita makbul, jangan kata kita nak kembalikan keberjayaan makbul doa itu kepada ALLAH, malah kita rasa berbangga pula, seakan-akan kita rasa kita ini seorang dari wali-wali ALLAH.

Ya, ALLAH berjanji untuk memakbulkan doa.

“ Dan berkata RABB kamu, berdoalah kepadaKu, nescaya akan Kuperkenankan!” Surah Al-Mu’min ayat 60.

“ Dan jika hambaKu bertanya kepadamu(wahai Muhammad) tentang AKU, sesungguhnya AKU amat dekat…” Surah Al-Baqarah 187.

Kita kena yakin sentiasa bahawa ALLAH akan makbulkan doa kita.

Tetapi, kita tidak boleh mengangkat diri kita dengan menyatakan bahawa ALLAH memakbulkan doa kita kerana kebagusan kita. Sebab itu, apabila berdoa, kita perlu berdoa dengan rendah diri. Jangan rasa kita hebat hanya kerana doa kita dimakbulkan. Malah, kalau kita perasan doa kita dimakbulkan, perlulah kita pulangkan segala kehebatan kepada ALLAH SWT.

Sesungguhnya, ALLAH itu memberikan rezeki dan pertolongan, kepada sesiapa yang DIA mahu.

(Dipetik from Hilal Asyraf, http://langitilahi.com/)

Cuaca itu kehidupan

Assalamualaikum anak-anak!

Haihhh. Lama dah pakcik tak buat kelas naa. Biasala pakcik. Busy tak semena-mena. Tak busy nak buat2 busy. Dah busy buat2 tak busy pula. Tapi tak penting. Yang penting anak-anak dapat cuti lama sket kan. Takdela dengar pakcik pot pet pot pet sana-sini. Tapi pakcik pot pet pot pet, ada pakcik kisah korang kisah?

Ok sebelum pakcik start dengan topik pakcik pada hari ini, pakcik nak tanya khabar anak-anak. Semua sihat? Masih comel seperti dahulu? Kalau dah tak comel tu. Sila tutup page pakcik ni eh. Sesiapa yang stay. Oh korang perasan korang comel ke?

Herm.

Tapi takpe. Pakcik angguk je yang korang memang comel. Khabar pakcik? Oh khabar pakcik baik. Sihat-sihat belaka. Berat makin bertambah. Haihh. Makcik kamu la. Masak sesuka hati. Pastu dok kata tanggungjawab pakcik. Tanggungjawab pakcik. Last-last berat siapa yang naik? Berat pakcik gak.

Kejap naik kejap turun. Kejap naik balik. Haihh dah macam saham.

*Jangan menyimpang jauh sangat boleh tak?

Oh okk. Minta maaf ye anak-anak. Dah lama pakcik tak buat kelas. So seronok la cerita benda-benda lain ini. So berbalik pada topik. Hari ini pakcik nak bercerita pasal:

Cuaca.

Ah ha. Awat tetiba topik cuaca ni? Meh pakcik nak bercerita satu story ni. Kisah benar ni. Ada seorang hamba Allah ini. Elok sungguh paras rupanya. Hensem, comel, tough, tampa...

*Ok pakcik cukup. Kenapa dengan mamat ni?

Oh okk. Mamat ini bercuti-cuti manja di rumah. So dah alang-alang kat rumah. Mamat ini kenalah buat kerja-kerja rumah la kan. Basuh baju. Sidai baju. Haa nak dibuat cerita nya. Ketika itu matahari memancar terik. Fuh. Panas sungguh. Mamat hensem ni pun melihat sekeliling.

"Oh macam takkan hujan je petang ni."

Maka mamat itu pun sidai baju-baju keluarganya di luar. Maksudnya tidak berbumbung la. Haihh itupun pakcik nak kena explain ke? Ok pastu. Mamat ini pun keluar makan. Dalam perjalanan pulang. Awan gelap tetiba berarak menghampiri area-area rumah mamat ini. Pelagi, gelisah bukan main la. Nanti baju tak kering susah lak kang. Tiba di rumah, awan mula memuntahkan air hujannya. Mau macam watson nyambek dah mamat ini lari naik rumah ambil baju. Somehow, dapat la selamatkan kain jemuran daripada basah.

Sekian, itu aje. Jaga diri elok-elok. Jumpa di lain hari ye?

-___-

Ok cukup. Apa yang pakcik dapat simpulkan from cerita benar mamat hensem tough malah bergaya ini. Oh weather is unpredictable. Pakcik dulu belajar sket-sket pasal weather ni. Oh haprak. Sumanya berdasarkan prediction semata-mata. Prediction based on some basis la kan. Tapi yang menentukannya ialah siapa anak-anak? Haa betul. Bila Allah kata jadi, maka jadilah dia. Kan kan?

Tapi apa yang pakcik nak relatekan sekarang ialah antara weather dan kehidupan. Oh kehidupan kita is unpredictable. Seriously it is. Macam weather. Kejap panas betullll. Kejap hujan lebat yang amatt. Eh tetiba lepas itu nyaman pula. Eh pekebende ni?

Haa begitulah dengan kehidupan kita. Kejap kita berasa oh kita sangat bertuah! Tetiba seketika lepas itu, oh rupa-rupanya kita malang sebenarnya. Itulah hakikatnya. Tapi setiap perubahan itu pasti ada petandanya. Seperti cuaca. Kalau nak hujan, akan nampak awannya. Kalau nak tenang, akan nampak pelanginya. Bukan?

Begitu kehidupan. Cuma kita je terleka dengan kesenangan, or terlalu sengsara memikirkan kesusahan. Sampaikan kita tak sedar petanda-petanda perubahan seterusnya. Anak-anak rasa camtu tak? Kalau pakcik salah mohon tegur ye.

Tapi semua itu tak penting. Susah. Senang. Hujan. Panas. Semuanya takdela penting sangat. Apa yang penting bagi pakcik sekarang ini.

Bagaimana kita hidup dengan semua benda itu? Semua ke-tidakbolehteka-an.

Macam orang putih cakap, how do we live with all the unpredictable? *oh sungguh direct translation.

We all will be facing all those types of uncertain, unpredictable things. Kita akan rasa gembira, sedih, menangis, bersyukur dan sebagainya. 

Seperti juga cuaca. Kita akan hidup di bawah terik mentari, ribut yang ganas, angin yang mendayu. Semua kita rasa. Tapi kalau cuaca, bila panas kita cari tempat redupnya. Bila hujan kita cari payungnya. Bila angin kita hayatinya. 

Betul tak anak-anak?

Begitu juga kehidupan kita. Bila kita gembira, kita bertindak begini. Bila kita bersedih, kita bertindak begitu. Maksud bertindak disini bukanlah bertindak semborono je *pergh ayat mewah. Kalau gembira kita bersyukur. Kalau sedih kita berdoa. Sambil mencari jalan melawan kesedihan. Kan?

It does not matter what outcomes of life that we are going to live with
It is unpredictable anyway
But what matters is how do we live with all the unpredictable

We can opt for joy or happiness
Or we can also opt for sadness
But dont be foolish la
Choose live with joy and happiness

And of course, with His blessings
That is our ultimate aim in this world

Sekian, *kali ini betul-betul eh. Semoga sedikit sebanyak dapat mengingatkan pakcik dan anak-anak sekalian. Minta jaga diri, iman dah akhlak ye anak-anak?

Semoga bermanfaat!

Assalamualaikum


Sunday, April 3, 2011

You and Me panjat Broga Hill


Event: You and Me panjat Broga Hill
Time: Pagi Semalam
Status: Accomplished

Assalamualaikum rakan-rakan!

Alhamdulillah, berjaya juga panjat Broga Hill. Sebelum ni dengar Broga Hill, Bukit Broga? Apa tu? eleh. Bukit je pun. Come on. Give me something else la. Gunung2 ke. Ni bukit? ohhh.

Sekali dah naik, haaa ko! Not bad gak. Budget cam bukit setiawangsa dekat depan umah je ni haa. Hehe.

The hike was relatively impressing. The challenge was fun. My company was amazing. And the view was

Spectacular



Oh SubhanAllah. Cantik bukan? People used to say, a picture tells you thousand words. aite?

Tapi be tamak come on rakan2. Jujur la sket. Manusia kan sentiasa tamak kan? Harta benda kita nak tamak. Ni taknak tamak? So be there, and experience it by yourself. And your eyes will tell you countless words. And priceless memories.

Penat?

Oh berpeluh bukan main. Baju and towel boleh perah2 siap. A very good exercise indeed! Plus a very scenic view to be captured in your heart.

Ala. I saw some budak2 kecik yang sampai puncak. Ada seorang budak perempuan ni. Kecik je budak ni. Ntah umur berapa ntah pun tak tau. 5-6 tahun maybe? Or less? Dia panjat sambil pegang tin milo beb. Minum milo anda jadi sihat dan kuat? *baca dengan irama boleh tak? Oh pengaruh iklan sungguh.

Plus ada mamat ini yang menarik perhatian.




Oh gagah perkasa bukan? Angkat sebelah tangan beb! I wonder dia nak buat apa sebenarnya. Meluncur meluru-luru dengan basikal mungkin? Well all the best brother. Lu memang cool bro!

Ok cukup dengan berceloteh. Let the real pictures show you thousand of words. Ingat, thousand je tau. Nak lebih. Pergi sendiri. Panjat sendiri. Rasa sendiri. Oh worth it seriously.






Oh akak posing maut siap? Tau2 je saya nak ambil gambar?

Abang kuning ni pun menyempat je eh

Tenang. Bukan?

Sekian, thanks to you who make it memorable and enjoyable. The feelings are indescribable.

But if you do want some term, then glad and delightful are the feelings that I can give.

The rest, let them reside it our hearts. Forever.

P/S: Later we go to watch sunrise pulak eh? =)


Saturday, March 26, 2011

Nikmat

Assalamualaikum anak-anak!

Yeah pakcik kembali lagi! setelah dihujani oleh rahmat-rahmat daripada kawan-kawan pakcik yang tersayang *ah haihh gosok member*.

Alhamdulillah.

Pernantian pakcik dengan penat-penat semalam membawa seribu satu kerahmatan. Benarlah. Setiap satu dugaan yang ditempuhi pasti akan dihadiahkan dengan kebahagian selepasnya.

Mana taknya. Dahla bising haram dekat mid tu. Ramai orang. Ada artis mana ntah yang datang. Uiiihhhh. Awek-awek punya menjerit. Pecah gegendang telinga pakcik ni. Nasib baik awek-awek yang jerit. kalau 'awek-awek'? Mahu btempiaran pakcik lari dari mid valley tu.

Pakcik tunggu kawan-kawan pakcik tu, sampai dah terduduk-duduk tak larat siap. Hati fikir nak balik je ni. Takpela next time la jumpa. Tadi dah hai hai peluk peluk bye bye cukupla kan. Member pun busy nak buat macam mane kan?

Tapi pakcik dengan tabah nya tunggu gak dengan ramai-ramai dan mata merahnya. Oh bukan nangis. Tapi penat ye anak-anak. Pakcik tak nangis. Empangan pakcik kuat.

Ewahhhh sejak bila ni?

Pakcik sila jangan menyimpang ok?

Selepas makan makanan jepun yang sangat sedap dan menyelerakan. Sushi. Ohh sangat sedap. Dan sangat mahal. Nak order pun takut. Fuh...sampai sekarang pakcik rasa kesedapan dan kenikmatan kat mulut. *ok dah ngidam dah. Shoot. mengidam makanan mahal. Apakah?

Kemudian, lepas kenyang menjamu selera. Bermula sesi saling mengingati akhirat. Oh dan ianya datang dengan sangat spontan. Sangat selesa. Sangat mendamaikan. Sangat syahdu.

Alhamdulillah.

Alhamdulillah.

Alhamdulillah.

My old good friends,

Thank you for all the remainders

For all the sweet and serious talk

That we had yesterday

May Allah reward us with all His blessings in this world and hereafter

May Allah shower us with his mercy in this world and hereafter

May Allah ease us the way to His Jannah

Together, we remind for it

Together, we strive for it

Together, we pray for it

May Allah help us

In this world, and ultimately in hereafter

Sedikit ungkapan buat anak-anak:

Andai kau celup jarimu ke dalam air laut, air yang menitis di jarimu itu adalah nikmat dunia. Manakala lautan yang terbentang luas, itu adalah nikmat syurga.


Oh ada satu lagi satu lagi! *excited lak pakcik ni. lempang karang


Jika kamu mencari harta yang banyak

Lambat laun harta itu akan habis juga

Tapi bukan untuk agama

Jika kamu mempunyai masa yang banyak

Lambat laun masa itu akan habis juga

Tapi bukan untuk agama

Ampunkan daku ya Allah

Tunjukkan aku jalannya ya Allah

Pimpinlah daku ya Allah

Sesungguhnya aku hambaMu yang lemah dan hina ya Allah


He knows better


Anak-anak, sila jaga diri, akhlak dan iman ok?


Assalamualaikum

Tuesday, March 22, 2011

23, and counting insyaAllah

Salam,

Today, I am 23 officially! Alhamdulillah. Syukur yang amat kepada Allah yang masih memberi saya nafas untuk bertaubat.

Dan untuk mengejar bekalan ke akhirat.

A year older
A year wiser
And a year closer to death

Dan juga untuk anda semua.

Thank you
Thank you for such wonderful wishes
For sincere hopes
And powerful Doá
You guys have been with me all these while
My ups and downs
Standing by me
Supporting me
Listening to me
Talking to me

Thank you so much

May Allah reward you in this world
And hereafter.

And for you who I concern
I am totally speechless
Yes I am
You successfully made my heart
Singing with your words
Dancing with your melody
And whistling, with your pure heart

I just fall in love
With our friendship
Deeply

May Allah reward you in this world
And hereafter.



With Love

Nor Azizul Mohamad

Saturday, March 19, 2011

Ujian

Assalamualaikum

Saya nak kenalkan dengan salah seorang bos kitorang ni. Oh bos kitorang ni baik orangnya. Tersangat lah baik. Lembut pandangannya. Redup renungannya. Manis senyumannya. Kata-kata bos saya ni memang sangat mendamaikan jiwa. Senyuman memang tak lekang di bibir. Pandang je sure senyum. Pandang je sure senyum. Mukanya bersih. Dan tenang. Dengan jambang yang tersusun rapi. Alim orangnya. Haa bila kitorang panggil dia bos. Nanti dia kata,

“Eh pakcik bukan bos.”

Oh ya. Dia membahasakan dirinya pakcik dengan kitorang. Kitorang pun cam teragak-agak nak panggil pakcik ke, En. X ke. Haihh. Tak pasal-pasal kitorang lak ada konflik dalam diri. Kann? So last2 kitorang mengalah gak. Panggil je la pakcik. Lagi mesra dan rapat. Ye dak? Mana tahu anak dia cun melecun ke. Bapa mentua dah sangat baik dah. Memang ngam la! *oihhh ejul menyimpang!

Anyway, berbalik pada entry post ini.

Lately, ada satu khabar yang sedih disampaikan kepada kami.

Anak pakcik ni telah meninggal dunia beberapa hari yang lepas ini. Mati lemas. Tersentap jiwa kami mendengarnya. Itulah janji Tuhan:

‎"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan:”kami telah beriman,”sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta..(Al-Ankabut: 2-3)"


Buat pertama kalinya, orang alim yang berada dekat dengan saya diuji sedemikian rupa. Hati kecil saya tersentuh, walaupun berada beratus-ratus kilometer jauh daripada dia. Hanya iringan doa yang mampu saya sampaikan. Semoga hatinya tabah menghadapi dugaan.

Terdetik hati ini, kalau orang yang alim macam dia pun ditimpa dugaan sebegitu? Bagaimana dengan kita yang kerdil ni? Oh come on ejul. Ini baru kecil ni. Belum tengok lagi saudara-saudara kita di Bumi Islam yang lain. Yang ditindas dan diuji pelbagai dugaan. Kalau benda itu terjadi pada kita. Adakah kita mampu?

Allah akan menguji kita, malah Allah dah uji dah orang-orang sebelum kita. Janji Allah itu pasti.

Oh tapi usah khuatir. Dia tidak akan membebankan lebih daripada kesanggupan hambaNya.

Kalau kita teliti kan, sebenarnya semua ujian yang menimpa kita, semuanya akan membuatkan kita rasa dekat dengan Allah.

Betul tak? Yela. Terpeloót sket. “Ya Allah…sakitnyaa.”

Kan? At least ada la seketika kita teringat kat Tuhan. Kalau tak. Langsung lupa. Jemput mengaku. Saya mengaku. Astaghfirullah.

Tapi jangan dok ngaku-ngaku je. Improve nya takde. Kita muhasabah la *haa bagi ayat baik sket. Muhasabah diri. Dan menjadi individu yang lebih baik. Ni baru masyarakat cemerlang, gemilang dan terbilang! Oh please jangan kaitkan dengan politik please. I hate that.

I was tested by Him. Up to my limit. And I prayed like I never prayed before.

Haa. Dah kene uji baru nak ingat Tuhan bukan? Tapi alhamdulillah. Saya bersyukur dengan ujian yang diberikanNya. Now I’m more close to Him. Dah start mulakan hidup yang baru. Dulu kata-kata Allah ponteng2 baca. Sekarang alhamdulillah. Saya sangat berharap ianya berkekalan. Help me O Allah. Jom kita saling menolong k? Saya tolong ingatkan awak. Awak tolong ingatkan saya. Boleh? =)

Anyway, baru saya sedar perbuatan bodoh saya selama ini. But deep in my heart?

Herm. He knows better.

Eh I don’t think I’ve reached my limit yet la.
The test isn’t end yet.
After seeing all the tests to other people (losing someone they love, losing houses etc, fighting for freedom etc), I believe that this is just the beginning.
Bigger test is coming.
But at least now I am more than ready to face it.
Since I know that there is hikmah behind it.
And since I believe that He always tests His believers.

Sorry for the gloomy mourning post. Just to ponder myself.

And I did it for you. For your own good.

Assalamualaikum.

Nor Azizul Mohamad

Friday, March 18, 2011

Re: additional information

To You,

Thank you for your prompt reply. Please find the following events:

1. You and Me pergi tengok teater
2. You and Me pergi naik genting
3. You and Me jog di tepi tasik
4. You and Me makan yong tau fu di tepi pantai
5. You and Me pekena cendol taiping?
6. You and Me pergi jalan2 kemana2 spontaneously

The events sequence is still in the midst of planning, however all events will be conducted after the ‘You dan Me panjat Broga Hill’ event. Please have a look and feel free to add up if you have anything wonderful in mind.

Do not hesitate to contact me if you have any inquiries. Thank you.


Kind Regards,

Nor Azizul Mohamad
You’s Bestfriend
“Handsome, kacak dan bergaya secara luar biasa”

*************************************************************************************


Oiihhhh. apa yang ko mengarut ni ejul?

Monday, March 14, 2011

My Dear

My Dear

There are times that will bring you down

Will bring the tears out of you

Will bring sadness onto you

Will bring everything, just to make sure you have your gloomy mourning day

When it comes, just remember

I will always there for you

I will always care for you

I will always protect you


My Dear

Remember?

You’ve got me as your shoulder

Although I know I can’t do much

But I will be everything you want

Name it

Sponge?

Bucket?

Anything dear, anything

Just to make sure you have your shiny days ahead

That is only I hope

And my wish to you


My Dear

You are strong do you know that?

Oh

You are much stronger, my apology

Stronger than you think

That sadness is just the beginning

Taking all the tears you’ve got

Please don’t let it takes all the tears from you dear

Save it for the tears of joy

Tears of cheerful

Tears of pleasure

Save it for the future


My Dear

Remember you said the other day?

That rain predicts rainbow?

And rainbow predicts hope and happiness?

Hold it tight

Put in mind

That there will always be a shining thunder in dark clouds

There will always be a rainbow

We just have to know it where

Eh no need to worry

As long we know the rainbows are there

No need to kacau2 them la

What we have to do is

To believe

That they are there

Shining brightly

Giving happiness to everybody

Colouring the world

The world that you are going to live in

And breathe in


I will always be there

For you

Always



Nor Azizul Mohamad

14th March 2011

11.15 pm

Thursday, March 10, 2011

Sabar, syukur dan bahagia

''Uihh kak nita oiii. tengok si senah tuu. Suami dia belikan beemer 5 series tuuu. ''

''Bang2, jiran seblah baru tukar sofa ikea tu bang. Cantik sofa dia bang. Esok teman gayah g ikea boleh bang? Alang2 boleh pekena meat ball skali bang. Dah lama gayah tak makan meat ball ikea yg padat dan yummy tu bang’’

''Anak sedara cik kiah itu baru renovate rumah bang. Besar rumah dia bang. Abang taknak beli tanah belakang umah tu ke bang? Boleh besarkan dapur sket. Senang kitorang nak gosip2 kat dapur bangg’’

Ah haaa. Cuba teka apa persamaan dialog2 diatas? Cepat…cepat..cepat…ok lambat. Korang perhatikan betul2. Yang bercakap semuanya perempuan. Ye dak? Apa maksudnya anak2? Kaum perempuan niii kann….

Ok dah. Cukup2 nak ngumpat. Assalamualaikum kepada semua anak2 pada hari ini. Semoga sihat2 dan maintain comel selalu ye. Macam pakcik kecik2 dulu *ah haih!*

Pakcik alhamdulillah seperti biasa. Selagi diri ini masih bernafas, selagi minda ini masih berfikir, selagi mulut ini masih boleh berbicara, pakcik akan sentiasa seperti biasa.

Anyway, berbalik pada tajuk kita pada hari ini iaitu Bagaimana mahu menjadi kaya? Sebut je pasal kaya, sume pun

Wohaaaa! Ka ching$$$!! *mata bertukar menjadi duit

Eh apa ni pakcik? Jangan tipu budak2 boleh tak?

Oh ok. Pakcik tipu je mata boleh bertukar menjadi duit tu. Korang jangan percaya membabi buta lak. Haa kan babi dah kuar.

…………………….-_-
*oh bagi sesapa yang tak tahu. Symbol di atas merupakan symbol hambar ye rakan2.

Okk. Mari kita sambung sesi sharing kita ni. Hari ini pakcik nak ajar hangpa suma bagaimana nak menjadi kaya. Tak kisahla hangpa suma nak kata kaya duit ka. Kaya ilmu ka. Kaya dengan budi pekerti ka. Lantak hangpa la. Pakcik bahagia je ngan makcik kamu tu. *ok yang ni hambar tak tipu

Bercakap pasal soal kaya duit. Pakcik mempunyai satu wawasan yang nak dikongsi bersama semua. Ni wawasan pakcik time awal2 masuk kerja dulu la. Pakcik bercita2 nak mempunyai asset berjumlah 1 juta by the time pakcik reach 30. Ah haa. 30? Pakcik ni umur berapa? Rahsia. Acece budget artis. Lempang pakcik skang boleh?

Dulu pakcik selalu fikir. ‘’uihhh. Bestnya kalau dapat jadi kaya. Boleh beli kete besar. Rumah besar. Jalan jauh2. G merata2 tempat.’’

Korang pun ada fikir camtu kan? oh come on. Mengaku je la. Pakcik tak kata korang salah pun kan? so better angguk je. Takyah nak cebik2 muka.

Yela. Kalau dah ada duit banyak. Semua senang. Nak beli senang. Nak itu senang. Nak g ni senang. Betul tak? Kannn. Pakcik pun suka gak benda yang senang2 ni. Seronok memikirkannya. Bahagia.

Eh bahagia ke?

Bahagia ke bila kita ada duit yang sangat banyak ni?

Bahagia ke bila kita boleh pergi kemana2 yang kita suka?

Bahagia ke kalau kita boleh beli apa sahaja yang kita suke?

Bahagia ke kalau rumah besar 3 tingkat? *oh sakit kaki adela

Haa. Cuba anak2 tepuk dada kuat2. Pastu jerit. Eh apa maksud bahagia bagi diri aku? Jerit kuat2 tau. Tak nak jerit sila tutup page pakcik sekarang.

Benarkah kalau kita dapat semua tu kita akan bahagia?

Pakcik hari tu berkesempatan bersarapan di muara sungai yang sungguh nyaman. Sungguh indah. Sungguh damai. Kemudian, pakcik terserempak dengan beberapa orang kampung di situ. Pakcik tengok diorang. Happy. Senyum. Muka berseri-seri. Oh cuba kita bandingkan dengan orang kl waktu pagi. Tension. Tak senyum. Muka toyo. Sebab apa eh?

Sebab diorang ingat jadi kaya baru bahagia ke?

Sebab diorang ingat keje penat2 so that bila dah kaya kemudian bahagia?

Owh kesian rasanya. Pakcik pun kesian kat diri sendiri gak. Pakcik pun cam diorang gak la. Gi keje pepagi. Naik putra usha2 awek. Kalau awek senyum baru la pakcik senyum. Kalau tak. Jangan harap. Oh pakcik memang ego.

Tapi bila pakcik bersemuka dengan mereka2 yang benar2 bahagia. Pakcik terasa…
Rendah diri

Eh sebelum tu camne pakcik tau diorang bahagia?

Ah lantak pi la. Janji appearance diorang nampak bahagia. Pakcik assume la bahagia.

Ok sambung. Pakcik pernah dengar Ustaz MAZA cakap. Lebih kurang ginila dia cakap. Pakcik ada tambah2 sket tau. Biasalah nama pun warisan orang. Dongeng la jadinya. Kang nanti kalau pakcik cakap lain sket. Korang jangan nak saman2 pakcik pula eh.

Dia cakap. Orang yang di depan matanya penuh dengan makanan yang hebat2. Makanan yang enak2. Tapi tak semestinya bahagia berbanding dengan orang yang di depan matanya hanyalah nasi dan satu dua lauk sahaja. Orang yang naik kete besar besarr. Yang duduk atas kerusi kulit yang empukk. Pemanduan kereta yang stabil. Bunyi kabin yang sunyi *oh ok dah macam review kete pulak*. Mereka tak semestinya bahagia berbanding dengan orang yang naik kete cabuk yang kecik dan uzur.

Oh ye. Sebab apa diorang yang pakcik anggap kurang bkemampuan ini, bahagia? Even lagi bahagia daripada orang2 yang kita kata lebih bkemampuan. Sebab apa?

The only reason yang pakcik dapat pikir skang is..

Syukur.

Mereka bersyukur. Sebab itu mereka bahagia.

Kita tidak bersyukur. Sebab itu kita asyik mengejar tak sudah-sudah. Tension sana tension sini.
Last2 cuba kita tanya diri kita sendiri. Eh, aku bahagia ke?

Oh tapi tak salah kalau kita nak yang lebih baik. Janganlah bila orang tanya kenapa kita tak berusaha menjadi yang lebih baik. Kita jawab. Oh aku bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang.

Haa aku lempang kanan kiri laju2 kalau korang cakap camtu.

Bersyukurlah dengan apa yang kita ada, sambil mencari yang lebih baik. Tapi jika kita gagal, maka bersyukurlah. Sambil berusaha lagi. Tanpa mengenal erti jemu.

Sesungguhnya. Dr. Maza berkata. Syukur itu lebih susah daripada bersabar. Betulkah? Well, tepuk dada korang pikirlah sendiri. Takkan suma pakcik nak bagitau je.

Ok. Pakcik bagitau.

Cuba korang comparekan syukur dan sabar. Mana yang lagi susah korang rasa? Haa itulah jawapannya! *ohh sangat tidak membantu!

Sekian. Ingat pesan pakcik. Jaga diri, iman dan akhlak ye anak2.

Assalamualaikum

Sunday, March 6, 2011

To Whom It May Concern

To Whom It May Concern

Today, is your special day.

It is the day that you will be flourished with new wishes

New hopes

And new dreams

And it is my special day too

Because you are happy

To Whom It May Concern

When I fall, you lift me

When I cry, you comfort me

When I forget, you remind me

And when I sick, you stay with me.

You talk to me. You walk with me. And you help me.

To Whom It May Concern

You might forget me

You might not think about me

But remember

I will always think about you

And I will always care about you

Always

To Whom It May Concern

Your smile

Your voice

Your eyes

Reside and fill the empty voids

In my heart

Forever

To Whom It May Concern

You are one of the nicest people

I have ever met

To Whom It May Concern

Thank you for being so kind to me

And thank you for everything you did to me

You shouldn’t have

But I am so glad you did

To Whom It May Concern

Thank you for being my friend

Thank you for being such a wonderful company

Thank you for being my best kind of friend.

To Whom It May Concern

Happy birthday

Happy birthday

Happy birthday

May all your beautiful wishes come true

With blessing from Allah

In this world and hereafter

To Whom It May Concern

For the good times

For the sweet memories

For the great feelings

Which I will always treasure

And appreciate


Sincerely from

Nor Azizul Mohamad

Wednesday, March 2, 2011

Gadis Pujaan

Assalamualaikum anak-anak.

Alhamdulillah. Kelas pakcik kembali lagi. Anak-anak semua apa khabar? Sihat semuanya? Pakcik? Pakcik sihat alhamdulillah. Syukurlah pakcik masih mampu berkongsi untuk anak-anak semua kan.Hari tu pakcik cerita pasal apa anak-anak?

­­­­­­­­­­­­­­­­*Longgggggg pause*

Oih pasal dignity la. Haishh kantoi korang suma tidur kan time aku dok berbuih2 mulut. Haihh. Berapi la gini.

Tapi takpe. Let bygone be bygone la kan. Nasib baik hari ini pakcik budiman sket. Kalau tak pakcik dah suruh korang tutup page pakcik ni kan. So hari ni pakcik nak bercerita sket pasal dunia ni. Memandangkan hari ini ramai gadis2 yang comel lotte kan. So pakcik nak bercerita pasal perempuan la. Yang laki2 ok pakcik nak cerita pasal perempuan ni? Korang sure suke kan. Elelele blushing2 lak. Aku lempang sekor2 kang.

Pakcik time zaman muda2 rancak bergaya dulu kan anak2, pakcik ni hot sebenarnya. Tapi dalam ke’hot’an pakcik tu. Pakcik tetap single. Sampaila pakcik jumpa makcik kamu tu haaa. Tapi takpe. Malas pakcik nak bcerita pasal makcik kamu tu. Nanti dia budget muda plak. Jenuh pakcik nak melayan. Kamu taula makcik kamu tu kannn.

Dulu. Pakcik sukaaa sangat melihat2 perempuan ni. Bukan menggatal ye anak2. Menghargai keindahan alam. Ewahhh. Alasan setan la tu. Tapi takpe. Dulu la kan. Bukan sekarang. Sekarang pakcik menggatai ngan makcik kamu tu je ha. Haa dia dah senyum dah senyum dah.

Ok sambung2. Dulu kalau pakcik tengok perempuan la anak2. Sure pakcik bagi rank. Kalau pakcik masuk lrt tu. Phewww. Atas kepala setiap awek2 kat situ sure keluar ranking punyala. Tinggg tinggg tinggg. Macam ala2 mentol di kepala tu.

Dulu ranking pakcik simple je. Cun je dapat tinggi. Cun je dapat tinggi. Oh. Lupa nak bagitau. Dulu pakcik bagi ranking out of 5. Kira kalau dah cun sangat tu memang dapat full mark from pakcik la. 5 pakcik bagi siap. pastu kalau tambah lagi extra features (tudung labuh ke. Mata bulat ke. Bulu mata asli yang lentik ke) haa memang naik ke 7 la. Itu memang tahap extravaganza. Pakcik pun terlirik2 mata pakcik ke si dia.

*TERlirik katanyaa. Ter la kan. Haihh pakcik2.

Sekarang. Ranking pakcik dah direvise balik. Semenjak pakcik dah makin kenal orang ni. macam2 gaya pakcik tengok. Ada yang macam Hindustan la. Ada yang macam orang putih la. Ada yang macam sinetron pun ada. Haihh korang2. Sebab tu. Ranking pakcik kena revised balik. So sekarang. Awek yang cun melecun tahap superb. Pakcik bagi 3 je. Itu pun dah kira generous la tu. Kalau ikutkan hati tak nak bagi dah.

So camne pakcik bagi full mark? Haa. Pakcik kena la perati kan segala perangai. Segala sifat. Segala macam yang ada pada dia. Bukan pakcik nak menilai. Tapi pakcik memang suka menilai pun. Haihhh ayat ejul. Cam hape je.

Dulu pakcik ingat. Awek cun ni kompem la behave baik2 belaka. Ala2 perempuan melayu. Yela. Tengok muka alahaiii lembut beralun. Dengar suara alahaiii bak air mengalir merdu. Tapi bila tengok perangai…

Huh! Terus pakcik reject. Menyampah. Kau tau kau cun. So kau nak bagitau semua orang yang kau cun? Heyyy kami laki2 tak buta la weh. Kami tau kau cun. Takyahla nak show off show off kannnn. Ini semua budget budget belaka.

Eh anak2 jangan terasa lak. Kalau terasa ha rasakan! Bagi sedar sket hati itu.

Ingat anak-anak. Kecantikan luaran itu anugerah Allah. Kami laki2 memangla kisah dengan kecantikan luaran tu. Tapi bagila padan dengan dalaman gak. Ni tengok rumah dari luar bukan main cantik. Anggun. Indah. Masuk dalam aiyoo!!! *ok korang describe la sendiri

Jagala kecantikan luaran anak2 tu dengan indahkan yang dalam juga. Jangan terlalu menunjuk2. Jangan sampai dok post2 video yang pakcik rasa… haishhh. Nak bagitau pun malas. Korang pk la sendiri.

Pakcik ulang eh. Pakcik tau korang cantik. Korang semuaaa cantik. Tapi pakcik harap sangat2. Jagalah perangai korang tu. Janganlah dok tkebil sana tkebil sini. karang aku sepak sekor2 kang.

Janganlah rasa diri ini terlalu cantik. Maka hati tidak perlu dijaga. Akhlak tidak perlu dibentuk.

Janganlah rasa diri ini terlau dipuja-puja. Maka boleh buat apa2 sambil lewa. Sampaikan perangai setan pun terbawa2.

Tapi yang rasa diri tak cantik tu jangan tak jaga perangai lak. Eh korang. Mana ada orang kat dunia ni yang tak cantik? Semua cantik. Cun melecun gitu. Ala2 erra fazira. Pewwittt. Semua kan ada kecantikan yang tersendiri. maka sempurnakan kecantikan itu dengan akhlak yang unggul. Bukan dengan badan dan pinggul. Dok dedah sana dedah sini. Haiihh pakcik pun bertambah2 dosa plak. Eh pakcik tobat pakcik tobat.

Sekian. Akhir kata daripada pakcik.

Jadilah seperti resmi padi. Makin berisi makin tunduk ke bumi. Jangan jadi cam si lalang tu. Tinggi je lebih. Tapi isi tarakkk.

**************************************************************************

Jagalah diri, akhlak dan iman.

Assalamualaikum

Sunday, February 27, 2011

Dignity.

Assalamualaikum ye anak-anak.

Haa. Mari semua duduk depan pakcik meh. Lagi dekat lagi bagus. Lagi dekat dengan ilmu. Itupun kalau pakcik nak cerita pasal ilmu la. Kalau pakcik mengarut. Anak2 nak duduk belakang sekali pun takpe. Tapi kalau pakcik nak berkongsi ilmu. Anak-anak kena rebut tempat depan sekali tau. Sesungguhnya time Rasulullah SAW menyampaikan dakwah dulu, para sahabat duduk dekat sangat dengan Baginda. Dekat sampai lutut bertemu lutut. Haa. Betapa eager nya para sahabat dulu dalam menuntut ilmu.

So pakcik nak anak-anak pun gitu gak. Kalau masuk kuliah tu. Duduk la depan2. Kau budget duduk belakang2 boleh usha2 awek la? Kau nampak belakang kepala awek je weh. Kalau awek tu pakai tudung. Langsung tak nampak ape. Better ko duduk depan. Nak usha awek pandang je la kat belakang. Betul tak? Kalau dia perasan lantak dia la. Perempuan memang cepat perasan. Tapi kita kena maintain cool. Boleh?

Kalau tak percaya betapa mujarabnya duduk dekat dengan ilmu ni. Cuba experiment sket. One day korang duduk belakang. Then esoknya korang duduk depan. Cuba compare tahap konsentrasi dan kefahaman korang. InsyaAllah sangat berbeza. Kalau korang tak tidur la kan. Kalau tidur pakcik lepuk je kalau pakcik jadi lecturer.

Haa cukup dengan mukadimah pakcik. Terlebih panjang lak. Boleh buat satu lagi post siap. Nampak banyak sket nukilan pakcik. Tapi takpe. Hari ini pakcik nak bercerita tentang dignity. Sorry la anak-anak sebab pakcik tak tau bahasa melayu bagi dignity. Sesiapa yang tahu boleh beritahu pakcik ok? Jangan malu jangan segan. Jangan jadi melayu yang segan. Paham? Tak paham sila tutup nukilan pakcik sekarang. Sekarang.

Oihhh garangnya aku hari ni.

Semalam. Pakcik berkenalan dengan seorang saudara seislam ni. Macho gak rupanya. Rambut belah tengah. Putih2. Hensem2. Alaaa macam ala2 pakcik la. Putih is the keyword. Paham?Lelaki-lelaki zaman sekarang ni memang hensem2 ye tak? Ok jangan geleng2 pale. Apa pakcik cakap? Tak paham tutup ok?

Tapi yang membuatkan pakcik tertarik dengan brother yang hensem ni. Bukan sebab pakcik gay. Uihhh. Nabi tak mengaku umat weh.

Woi. Pakcik tau la pakcik dari kecik sekolah laki je. Tapi jangan la nak buat muka jelek kan? Aku lempang sorang2 ni kang.

Ok sambung2. Brother tu nama dia Yusof. Pakcik tak tau macam mane nak eja nama dia. Tapi sebutan dia Yusof la. Apa yang istimewanya pasal abang Yusof ni. Allah uji dia di dunia ni. Allah uji kesabaran dia.Allah uji keyakinan dia. Allah uji ketahanan dia.

Allah uji dengan tidak memberi daya penglihatan kepada dia.

Ya. Abang Yusof ini tak dapat melihat.

Tapi abang Yusof ini melihat menggunakan akal fikiran. Kita ni celik je lebih. Tapi kita tak guna pun akal kita sehabis yang mungkin. Haa. Kan pakcik dah kutuk diri sendiri.

Berbalik pada cerita abang Yusof ni. Brother ni dah 5 tahun menetap di KL. Mula2 pakcik segan nak berborak dengan dia. Takut kalau2 pakcik menyinggung perasaan brother hensem ni ke. Serba salah pakcik jadinya. Tapi. Tengok brother ni pun melayan pakcik cam member dia je. Pakcik pun apa lagi. Pot pet pot pet la. Alaa. Cam korang tak buat je kan? Ngaku skang! Haa takuttt

Eh macam terlalu details lak pakcik cerita. Okk nak dibuatkan takeaway nya disini. Semenjak pakcik mula memahami erti kehidupan ni *cewwahhhh*. Segala perbualan dengan brother tu. Sedikit sebanyak menyentuh hati pakcik. Eh pakcik takdela sampai mengalir air mata kan. Empangan pakcik kuat. Sekadar bergenang je. Tak pecah lagi. Ego laki kottttt

Bagaimana seorang yang buta, boleh menjalani hidup yang susah di KL ni? Pakcik tengok brother ni gembira je. Tenang je raut muka dia. Pakcik pun jadi tenang.

Brother ni keje kat mid valley. Reflexology. Dekat tingkat dua kat north area kot. Haa pergilah try. Mane tau best kan. Eh pakcik takdapat komisyen tau dok promote2 ni. I wish I could. Hoiii tak ikhlas langsung

Brother ni dah kawen. Bini dia mengandung 6 bulan. Tanya laki ke perempuan. Brother ni gelak je. Dia kata hari tu scan tak confirm lagi. *haishh pakcik lelebey la kan tanye macam2. Korang lempang sket pakcik ni. Haaa berani ko angkat tangan?

Perkenalan pakcik selama 30 minit semalam, cukup buat pakcik puas. Puas dengan segala kehidupan yang pakcik ada. Puas dengan segala kelebihan yang pakcik ada. Puas dengan segala-galanya. Apa yang pakcik maksudkan puas di sini adalah:

Appreciate.

Kita celik. Kita berkata-kata. Kita mendengar. Tapi kita tak tahu menggunakannya. Sedangkan ramai lagi yang memerlukannya

Kita memandang benda yang tak sepatutnya. Kita berkata benda yang dilarangNya. Kita mendengar benda yang dilaknat olehNya.

Mana pergi dignity kita? Sedangkan Allah anugerahkan kepada kita. Untuk kita berlaku baik. Untuk kita berlaku adil. Tapi kita buat ke?

Tak kan?

Oh mengaku jela. Jangan nak berpura-pura baik pula.

Eh tapi kalau baik pun jangan sedih pakcik tak puji lak k?

Dalam penat-penat pakcik berdiri sambil usha2 awek. Pakcik terfikir sejenak. Bagaimana isterinya yang dah mengandung 6 bulan, menjaga suaminya yang buta? Bagaimana pula suaminya yang buta, menjaga isterinya yang mengandung 6 bulan?

Nampak tak anak-anak. Betapa besar dan mulianya pengorbanan mereka masing2? Brother ni tak dapat pun kelebihan yang Allah bagi. Tapi life has to move on. Ini kita yang celik ni. Yang sempurna sifatnya ni. Apa2 pun nak bergantung pada orang lain. Guna cable la. Bawah meja la. Ahhh sampah kesemuanya!

Eh tapi korang jangan membuang sampah merata2. Paham?

Itu sahaja dari pakcik. Sebenarnya. Korang baca panjang2 ni. Pakcik nak sampaikan satu message je actually. Korang jangan bengang lak. Duduk sampai cram2 dah kaki. Benda nak cakap satu ayat je kan.

Spend more time with the old and unfortunate people. Then you will appreciate and live your life with dignity.

Live with dignity. Live with love. Live with strength. Ultimately, Live with Islam.

Sekian, jaga diri, akhlak dan iman ok anak-anak?

Assalamualaikum

Saturday, February 26, 2011

Not a year older, but a year better.

Tatkala hati terdetik, “eh dah pukul 6 la. Kena balik ni”. Sambil melihat jam. Aku langkas mengemaskan meja.

“Eh Azizul, saya nak kamu buat summary pasal career development kamu tu. Saya nak kamu buat sekarang. bos nak tengok malam ni.” Sapa mentorku.

Pergh. Tak menahan. Otak dah set balik rumah dah. Sekali kena buat kerja. Last2 balik lambat. Tak pikir pun nak balik rumah.


***********************************************************************************


Owh. Sedar tak sedar. Dah setahun aku bergelumang dengan suka duka korporat ini. Segala perit jerih. Kesengsaraan. Tak tidur malam. Dok tongkat mata pakai pencungkil gigi. Minum kopi banyak2 supaya segar. Bekerja lebih 24 jam. Kena marah. Kena herdik. Kena kutuk. Weekend datang kerja. Orang berjalan2 tengok wayang di bawah. Aku bekerja keseorangan di atas. Kerja sampai larut malam. Datang kerja di pagi raya.

Tapi kan. Aku susah payah semua ini untuk apa sebenarnya?

Untuk aku ke? Bukan.

Takkan untuk orang lain?

Eh. Ntahla. Aku takde rasa aku buat ni untuk orang lain. Anyway. saja2 nak share. I just attended one of the forum dekat my workplace. Ala2 motivational sket la. Tajuk dia:

‘’Working with Meaning’’

What does meaning mean anyway?

Why do you go to work at the first place?

Or you just go to your office just because you have to?

Or because you need that money?

Atau semua orang sibuk2 bekerja. So aku pun nak kerja gak la!

Camtu?

Somehow, forum itu sedikit sebanyak menyedarkan aku gak la. Eventhough we all know apa yang akan dibincangkan. But we don’t really appreciate it. Kan? Kita tahu kita bekerja untuk masyarakat. But do we really apply that? Everytime we walk out the door. Do we think that we do it for the people? When we look outside our office, we can see developments everywhere. From ground zero, now 30 stories high. Hey ejul. Do we really measure development by looking at the buildings?

How high the building is?

How big the building is?

How beautiful the building is?

Hoihh banyak lak soalan aku tanya plak kan. Aku lempang kang. Dah lari tajuk dah ni. Mari kita cuba try relate balik dengan tajuk. Adakah kita berkerja ni semata-mata untuk orang lain? Give back to nation? To the people?

Eh aku setuju. I could not agree more. Truly indeed. *Haa ape lagi ayat setuju kau nak?*

Tapi. Yang kita lihat hanyalah luarannya. Macam KLCC. Luarannya cantik. Tapi tahukah kita betapa kuat dan pentingnya tiangnya di dalam? Begitulah working with meaning kita. Kita memang nak beri kepada masyarakat. Nak berkhidmat pada masyarakat. Nak majukan masyarakat. Tapi kita perlu tahu. Sebenarnya apa yang kita buat. Semuanya untuk Allah.

Ye. Allah. Sebabnya?

Allah gives us air to breath

Allah gives us strength to live

Allah gives us heart to love

Allah gives us mind to think

Allah gives us everything.

So why don’t we do everything because of Allah?

Kita tahu benda ini. Tapi kita tak really appreciate. Or dengan kata lain. Not really apply in our daily life.

Everything we do, everything we say, everything we hear and everything we see, is for Allah.

Always.


Sekian..

Jaga diri, akhlak dan iman!

Assalamualaikum.

Tuesday, February 22, 2011

25 things about me.

Assalamualaikum!

Wohaaa bangganya after sudah tak menulis selama beberapa tahun! Eh dua tahun lebih to be exact! Ouch lamanya! tapi I tak taula kalau2 blog I ni masih ada secret admirer lagi kan *eh dulu ada ke? *

Anyway, mari kita bersama2 refresh balik sebab apa aku tulis blog ni? Dulu punya niat sebab saja2 je. Nak share kat orang ramai. Yela dulu study. Masa banyak terbuang. So daripada buang masa. Baik menulis ye tak?

Tapi sekarang?

Sekarang more on sentimental values sketla*acecece aku lempang diri sendiri kang*. Yela bila baca balik post2 yang terdahulu. Awww memories~ tapi kelakar. Haishhh

Rasa-rasa tujuan utama more to menulis apa yang terbuku di minda, yang tersirat di hati. Apa-apa yang aku boleh tulis untuk buat teladan. Aku tulis. Untuk kebaikan semua orang juga. Aku pun dapat gak. Sebab? Ha ni sebab dia:

“The best way to teach ourselves is to teach people. The best way to remind ourselves is to remind people. The best way to improve ourselves is to improve people.”

Itula yang aku pegang dari dulu sampai la sekarang. Sebab tu kalau time zaman2 skema2 time study dulu. Aku suka mengajar. Sebab nanti yang dapat benefitnya aku gak ye tak?

Tapi takpe. Lets make it informal la senang cerita. Nak tulis skema2 pun nanti janggal pula. Nak tulis sempoi2 pun nampak cam tak matang. So better kita ambil tengah2la. Tapi dalam Islam takde tengah2 tau. Elakkan syubhah. Eh ewahhhh. *eh teladan2*

Allow me to rejuvenate my blog *eh baru nak start?* with a little bit of introduction about myself.

25 benda je tak banyak. (sarcasm harap maklum)

1. Rasa2 time umur aku tak sampai setahun lagi orang dah panggil aku ejul dah. Eh ke comel? Or tomei? *dush dush pukul diri sendiri*. So paham2la eh. Nama glamour aku ejul. Tapi ada je orang panggil aku nama2 lain. Aku tak kisah. Janji benda tu tak melambangkan benda yang tak baik.

2. Aku lahir di Sarawak (ye diulangi Sarawak ye. Ha ko jangan nak buat muka lak) uihh. Garang betul. Anyway. Menetap beberapa tahun di Sarawak sebelum berpindah ke semenanjung. Time before tadika lagi dah pindah semenangjung dah.

So kira orang KL la ek?

Oh tidak tidak. Kamek Sawarakian. *pewwiitt! Baru berbahasa sket dah claim Sarawakian! Cet!

3. Selama aku belajar dalam system pendidikan Malaysia ni. Ada 3 sekolah yang aku dah pergi. Ketiga-tiga sekolah tu sekolah single sex. Sekolah laki la. Kalau aku gi sekolah perempuan owhh alangkah bahagianyaaa.

Sekolah rendah sekolah laki. Sekolah menengah pun sekolah laki. Pastu budget masuk asrama time form 4 dapat campur la? Uhh jangan harap. Dapat lagi sekolah laki2. haihhhhhh

Tapi aku tak gay. Haa. Korang jangan ingat aku songsang lak.

4. Oh setakat ni aku dah ada koleksi 4 orang kekasih dah. Pewiiit!! Ni betul2 buaya hardcore ni. Alaa. Yang first and second tu zaman budak hingusan je. Bila masuk 3rd and 4th tu baru hingus dah kurang sket. Hehe. Tapi I single sekarang ni. heee. *pannnggg. Tu pun nak cakap ke?

5. Oh aku tak dapat 5A time kat sekolah rendah dulu. =(. English aku dapat B. Nangis teresak2 kot atas peha mak aku. (Alololo anak makk)

6. Oh (asal oh dijadikan sebagai pembuka bicara ni?) family aku suma 6 orang jumlahnya. Parents and 4 siblings. Akak2 aku dan aku ada adik lelaki seorang.

7. Ok dah penat. Perlu ke sampai 25?

8. Eh aku lahir tahun 88 la! Ong ong! *sindrom dah malas tulis dah

9. Aku baru berumur 9 tahun. Masih belum mengenal erti dunia lagi. Rutin harian aku? Mainnnn je keje. Belajar tak mau. Lari sana lari sini. Before sekolah gi main kat padang. Sekali time assembly kena isolate sebab baju aku tersangattt kotor. Haishh malu aku malu

10. Yeahhh. Time ni aku baru darjah 4. First love aku. (eh ewahhh menggatallll). Bukan first love la. Yang ko g caya pesal? Time ni couple main2 je. Haishh. Ape kena darjah 4 dah kapel2 dah? Oh biasala single sex school. Hot2 gitu. =p

11. Oh darjah 5 aku masih bersama2 dia. Setia kot! (Eh dulu kau tau erti setia ke weh?) hermmmm. Eh ntah. Tapi ada aku kisah sekarang?

12. Ah haa. Ni prime time sekolah rendah. Of course la kan. Darjah 6 kot. Paling senior di sekolah. Cikgu2 selalu cakap. ‘’Azizul, azizul kena tunjuk contoh terbaik untuk adik-adik tau. Azizul dah jadi senior dah sekarang’’. Ouch masih aku ingat lagi pesanan cikguku. Tapi apa yang aku dah buat kat sekolah? Hancusss. Huhu.

Eh tapi banyak gak yang aku tabur bakti time darjah 6. Pokoknya darjah 6 paling best la! Masuk nasyid la (ewahh nak sebut gak tu), jaga taman burung sekolah la. Bendahari la. In charge hari anugerah cemerlang la. Siap jadi pengantin lelaki tu. Fuhh pengantik perempuan tu cun gila. Tapi time tu apa pikir kan? Benda2 tu bukan aku tau pun.

Haa. Time ni gakla aku couple lagi sorang. Perghh. Yang lama tak clash pun dah couple lagi sorang. Ala yang lama lost contact. Kata budak2. Clash pun aku tak tau maksud dia time kecik2 dulu. Anyway. Yang 2nd ni sekejap je. Months. hehe

13. Wohooooo! Zaman baru beb! Sekolah menengah dah. Seluar dah kaler hijau dah. Takde kaler2 biru lagi. Member2 punya seluar sume nak yang tempah2. Jun saito la. Cantona 7 la. Eh eh aku tak tempah pun. Mahal sangat. Kesian kat mak aku. Aku pakai seluar canggih je. Perghh memang canggih la. Haa time ni sangat seronok. Macam2 terjadi. Jumpa cikgu disiplin la. Kantoi ponteng la. Kena rotan la. Tengok member bawa ganja la. Tapi on top of that. Aku happy. So ada aku kisah? (ko xkisah xyahla cerita kat orang. Ada orang kisah ko kisah?)

Huh garangnya monolog tu. Hey ko sedarlah sape yang tulis ko weh. Lupa suami. Eh eh perempuan ke? Haa tu yang kita tak tau tu.

14. Ouch. Ni zaman gemilang terbilang hulubalang beb. Time ni la aku aktif dalam PKBM. Ala yang ala2 tentera tu. Haa sebab tu la u all tengok body I ni ketul sana ketul sini. (eh bukan yg gelebeh2 kat perut ni). Haishhh korang ni. Uishh time ni pun aku suka gak. Masuk hutan cari kayu untuk tidur. Perghh. Memang best of the best la. Menang peringkat kebangsaan kott. Mana nak dapat? Depa dok kutuk2 orang Bandar takleh kawad senjata la. Tak larat nak angkat senjata la. Anak emas la. Haaa. Tengok sapa menang? Siap dapat puji-pujian from judges lagi. *eh emo plak tetiba. Relak sudey

Weh korang. Time ni la aku jumpa first love aku. Cewwahh.

15. Ouch zaman PMR. Memandangkan aku gagal dalam UPSR kan. So aku nak tebus habis-habisan. Activities suma aku tak dah tak join dah. PKBM aku join peringkat KL pun sebab diorang tak cukup orang je *budget hero la kan. Tapi time ni la aku dok tuition hari2. Perghh. Takleh tahan. Isnin rabu and jumaat malam tuition dekat2 dengan rumah. Selasa and khamis petang dekat dengan sekolah. Sabtu ahad satu hari tuition dekat UM. Berapa banyak seminar dah aku pergi? Tak terkira.

Perghh. Memang gigih. Tapi berbaloi. =)

16. Ok time ni aku dah budget gila nak masuk sekolah co-ed. At least nak merasa sket study ngan awek2 kan. Baru terasa diri ini begitu berharga. (Cewwwahhh dia ni. Takleh bagi can nak menulis). Tapi apakan daya. Sekali dapat sekolah laki gak la. Haishh. Tapi takpe. Memandangkan dekat Putrajaya. Maka aku pun melangkah pergi. Time ni la zaman ntah pape aku. Result teruk. Akhir tahun nye result dapat 5A je. tu pun yang jenis dok pujuk rayu cikgu. Cari kesalahan cikgu bukan main gigih. Yela nak dapat A kan. Klau tak memang teruk la result aku.

Time ni la akak aku cabar sambil perli2 aku. Dia kata kalau aku dapat straight A’s dia bagi aku 500 ringgit. Uiiihhh. Time tu 500 ringgit sangat banyak kottt. Tapi aku sahut. Time cuti hari2 aku pergi library study. Gigih gila

17. Haa. Time ni zaman skema aku yang sangat2 skema. Bangun pagi kol 5.25. then jadi orang pertama bukak lampu toilet. Pastu mandi2. Siap2 pakai baju sekolah suma. Kemas katil. Dalam kol 6 sambung tidur balikkk. Tapi tidur kat tepi katilll je. Tidur duduk plak tu. So nanti nak tegangkan senang. Pastu bila warden datang nak rotan. Aku terus bangun! Haa. Bijak tak? Ok aku tau aku skema. Solat pukul 6.30. banyak g masa nak tidur tu.

Pastu pas solat terus direct g dewan makan. Then g kelas. Dalam kol 7 dah ada dalam kelas dah. Jadi orang pertama lagi bukak lampu. Pastu aku pun tidur balik kat kelas tu. Hehe. At least klau dah nak assembly tu aku xlambat. Takdela tidur kat dorm kan? Pastu habis kelas kol 2.45. kol 3.30 masuk prep. Sampai kol 5. Then balik solat. Pastu g main2 apa2 yang patut. Ouhhh memories. Then malam pun prep. Kol 12.30 wajib tidur. Fuhh skema sekian terima kasih. Tapi berbaloi. =)

18. Yeay result SPM dah kuar. Alhamdulillah. Tapi aku terjatuhkan camera member aku. So duit yang akak aku bagi tu tpaksa buat bayar camera. Uhk uhk tak sempat enjoy. Tapi takpe.

And yeay before result kuar aku dah sambung belajar dah. Alhamdulillah. Eh tapi aku dah hilang zaman yang ditunggu2 weh. Zaman bercuti. Bekerja. Berdating. Ni orang buat part time. Aku dok sibuk study tkedek2 kat foundation tu. Tapi takpe. Ade aku kisah? Eh kisah gak la. Sob sob.(ko lempang je ejul ni. Ngade lak)

19. Alhamdulillah. Hajat aku nak merasa pergi ke Negara mat salih termakbul jua. Hajat aku nak g tengok Sydney Opera House pun termakbul jua. Huhu. Tapi time ni zaman aku beriman sket *ceh tahun lain tak beriman ke?. Tapi bagusla. Terdedah dengan peha2 yang terdedah. So Alhamdulillah masih beriman. Time ni la macam2 shock aku ada. Culture shock la. Food shock la. Muslim shock pun ada. Tapi takpe. Suma tu aku anggap steep learning curve. Ewahhh ayat indah!

20. Ouch. Tahun kedua di university orang kafir. Ala dulu belajar bertahun2 kat sekolah pun sekolah kafir gak. Sekolah mubaligh lagi. Tapi takpe. Tahun kedua ni macam biasa. Belajar macam2 from macam2 orang. Seronok, seram dan sepi.

21. Final year di university. Macam2 berlaku. Clash dengan first love aku tu la. Sedih seyh. Tapi takpe. Dalam tahun tu gak dapat pengganti. Eh ewahh. Rosak rosak. Tu 2nd love lak. Hehe. Tahun ni seronok! Banyak mengajar aku erti kehidupan. Mengenal erti sedih, marah, gembira, simpati, curious dan macam2 lagi la (mati la aku nak tulis banyak2 kan. Jari dah lenguh dah ni)

22. Ohh hooo zaman baru pula! Zaman berkerja. Ni memang totally different la. Daripada zaman muda mudi. Involve di zaman corporate lak. Eh mana g zaman remaja aku? Ouch. Kecik2 dah terdedah dengan suka duka corporate. Tapi takpe. I take it as a challenge (yo o je kau eh)

Anyway. Tahun ni pun sedih gak. Clash lagi. Haishhh. Pastu sekarang dah malas couple sampaila kawen. Wohaa lagi bahagia. Bercinta lepas kahwin. Hehe

Dan saya ada KPI yang tersendiri. Ingin mempunyai asset yang bernilai 1 juta ketika saya berumur 30 tahun. Impossible? Well make it possible then.

23. Ye saya berumur 23 pada tahun ini. Have been a year in corporate world. Not a year older. But a year better.

24. Ok projected pada tahun ni saya akan focus on my career aspiration. (eh jul satu lagi satu je lagi! Wiwiwiwi)

25. Yeahhhh. Sampai di garisan penamat! Tahniah jul tahniah!

Sekian, hopefully it’s a good start for me to write back. Semoga dirahmati!

Assalamualaikum!