Saturday, February 26, 2011

Not a year older, but a year better.

Tatkala hati terdetik, “eh dah pukul 6 la. Kena balik ni”. Sambil melihat jam. Aku langkas mengemaskan meja.

“Eh Azizul, saya nak kamu buat summary pasal career development kamu tu. Saya nak kamu buat sekarang. bos nak tengok malam ni.” Sapa mentorku.

Pergh. Tak menahan. Otak dah set balik rumah dah. Sekali kena buat kerja. Last2 balik lambat. Tak pikir pun nak balik rumah.


***********************************************************************************


Owh. Sedar tak sedar. Dah setahun aku bergelumang dengan suka duka korporat ini. Segala perit jerih. Kesengsaraan. Tak tidur malam. Dok tongkat mata pakai pencungkil gigi. Minum kopi banyak2 supaya segar. Bekerja lebih 24 jam. Kena marah. Kena herdik. Kena kutuk. Weekend datang kerja. Orang berjalan2 tengok wayang di bawah. Aku bekerja keseorangan di atas. Kerja sampai larut malam. Datang kerja di pagi raya.

Tapi kan. Aku susah payah semua ini untuk apa sebenarnya?

Untuk aku ke? Bukan.

Takkan untuk orang lain?

Eh. Ntahla. Aku takde rasa aku buat ni untuk orang lain. Anyway. saja2 nak share. I just attended one of the forum dekat my workplace. Ala2 motivational sket la. Tajuk dia:

‘’Working with Meaning’’

What does meaning mean anyway?

Why do you go to work at the first place?

Or you just go to your office just because you have to?

Or because you need that money?

Atau semua orang sibuk2 bekerja. So aku pun nak kerja gak la!

Camtu?

Somehow, forum itu sedikit sebanyak menyedarkan aku gak la. Eventhough we all know apa yang akan dibincangkan. But we don’t really appreciate it. Kan? Kita tahu kita bekerja untuk masyarakat. But do we really apply that? Everytime we walk out the door. Do we think that we do it for the people? When we look outside our office, we can see developments everywhere. From ground zero, now 30 stories high. Hey ejul. Do we really measure development by looking at the buildings?

How high the building is?

How big the building is?

How beautiful the building is?

Hoihh banyak lak soalan aku tanya plak kan. Aku lempang kang. Dah lari tajuk dah ni. Mari kita cuba try relate balik dengan tajuk. Adakah kita berkerja ni semata-mata untuk orang lain? Give back to nation? To the people?

Eh aku setuju. I could not agree more. Truly indeed. *Haa ape lagi ayat setuju kau nak?*

Tapi. Yang kita lihat hanyalah luarannya. Macam KLCC. Luarannya cantik. Tapi tahukah kita betapa kuat dan pentingnya tiangnya di dalam? Begitulah working with meaning kita. Kita memang nak beri kepada masyarakat. Nak berkhidmat pada masyarakat. Nak majukan masyarakat. Tapi kita perlu tahu. Sebenarnya apa yang kita buat. Semuanya untuk Allah.

Ye. Allah. Sebabnya?

Allah gives us air to breath

Allah gives us strength to live

Allah gives us heart to love

Allah gives us mind to think

Allah gives us everything.

So why don’t we do everything because of Allah?

Kita tahu benda ini. Tapi kita tak really appreciate. Or dengan kata lain. Not really apply in our daily life.

Everything we do, everything we say, everything we hear and everything we see, is for Allah.

Always.


Sekian..

Jaga diri, akhlak dan iman!

Assalamualaikum.

No comments: