Saturday, March 19, 2011

Ujian

Assalamualaikum

Saya nak kenalkan dengan salah seorang bos kitorang ni. Oh bos kitorang ni baik orangnya. Tersangat lah baik. Lembut pandangannya. Redup renungannya. Manis senyumannya. Kata-kata bos saya ni memang sangat mendamaikan jiwa. Senyuman memang tak lekang di bibir. Pandang je sure senyum. Pandang je sure senyum. Mukanya bersih. Dan tenang. Dengan jambang yang tersusun rapi. Alim orangnya. Haa bila kitorang panggil dia bos. Nanti dia kata,

“Eh pakcik bukan bos.”

Oh ya. Dia membahasakan dirinya pakcik dengan kitorang. Kitorang pun cam teragak-agak nak panggil pakcik ke, En. X ke. Haihh. Tak pasal-pasal kitorang lak ada konflik dalam diri. Kann? So last2 kitorang mengalah gak. Panggil je la pakcik. Lagi mesra dan rapat. Ye dak? Mana tahu anak dia cun melecun ke. Bapa mentua dah sangat baik dah. Memang ngam la! *oihhh ejul menyimpang!

Anyway, berbalik pada entry post ini.

Lately, ada satu khabar yang sedih disampaikan kepada kami.

Anak pakcik ni telah meninggal dunia beberapa hari yang lepas ini. Mati lemas. Tersentap jiwa kami mendengarnya. Itulah janji Tuhan:

‎"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan:”kami telah beriman,”sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta..(Al-Ankabut: 2-3)"


Buat pertama kalinya, orang alim yang berada dekat dengan saya diuji sedemikian rupa. Hati kecil saya tersentuh, walaupun berada beratus-ratus kilometer jauh daripada dia. Hanya iringan doa yang mampu saya sampaikan. Semoga hatinya tabah menghadapi dugaan.

Terdetik hati ini, kalau orang yang alim macam dia pun ditimpa dugaan sebegitu? Bagaimana dengan kita yang kerdil ni? Oh come on ejul. Ini baru kecil ni. Belum tengok lagi saudara-saudara kita di Bumi Islam yang lain. Yang ditindas dan diuji pelbagai dugaan. Kalau benda itu terjadi pada kita. Adakah kita mampu?

Allah akan menguji kita, malah Allah dah uji dah orang-orang sebelum kita. Janji Allah itu pasti.

Oh tapi usah khuatir. Dia tidak akan membebankan lebih daripada kesanggupan hambaNya.

Kalau kita teliti kan, sebenarnya semua ujian yang menimpa kita, semuanya akan membuatkan kita rasa dekat dengan Allah.

Betul tak? Yela. TerpeloĆ³t sket. “Ya Allah…sakitnyaa.”

Kan? At least ada la seketika kita teringat kat Tuhan. Kalau tak. Langsung lupa. Jemput mengaku. Saya mengaku. Astaghfirullah.

Tapi jangan dok ngaku-ngaku je. Improve nya takde. Kita muhasabah la *haa bagi ayat baik sket. Muhasabah diri. Dan menjadi individu yang lebih baik. Ni baru masyarakat cemerlang, gemilang dan terbilang! Oh please jangan kaitkan dengan politik please. I hate that.

I was tested by Him. Up to my limit. And I prayed like I never prayed before.

Haa. Dah kene uji baru nak ingat Tuhan bukan? Tapi alhamdulillah. Saya bersyukur dengan ujian yang diberikanNya. Now I’m more close to Him. Dah start mulakan hidup yang baru. Dulu kata-kata Allah ponteng2 baca. Sekarang alhamdulillah. Saya sangat berharap ianya berkekalan. Help me O Allah. Jom kita saling menolong k? Saya tolong ingatkan awak. Awak tolong ingatkan saya. Boleh? =)

Anyway, baru saya sedar perbuatan bodoh saya selama ini. But deep in my heart?

Herm. He knows better.

Eh I don’t think I’ve reached my limit yet la.
The test isn’t end yet.
After seeing all the tests to other people (losing someone they love, losing houses etc, fighting for freedom etc), I believe that this is just the beginning.
Bigger test is coming.
But at least now I am more than ready to face it.
Since I know that there is hikmah behind it.
And since I believe that He always tests His believers.

Sorry for the gloomy mourning post. Just to ponder myself.

And I did it for you. For your own good.

Assalamualaikum.

Nor Azizul Mohamad

No comments: