Saturday, May 10, 2008

Geologist


Salam

Geology? Geologist? pada budak2 yang masih bsekolah. sure xtau sangat ape course tue kan? (aku pun xtau time sekolah dulu). bile fikir2 balik kan. tergelak lak camne la saye boleh pilih course geology nie. bukan secara paksaan eh. tapi dengan rela hatinya. sebelum tue. suka saya share serba sedikit cita2 dari kecik hinggala time sign contract ngan petronas.

[Sekolah rendah]

cita2 time tue lebih kepada meniru rakan2 nye cita2. ble cikgu tanya

"azizul... cita-cita kamu ape?"

"herm"(sambil bdiri thegeh2), "saya nak jadi cikgu!!"

hehe. boleh dikatakan setiap tahun bertuka cita2. darjah 1 = cikgu, darjah 2 = polis, darjah 3 = askar. cume masuk upper primary nie barula intelek sket. cikgu tanye nak jadi ape. "pensyarah". sampailah tamat UPSR.

[Sekolah menengah]

kalau xsilap saya, form 1 n form 2 still cita2 pensyarah g. then bile masuk form 3. dah mule fikir pas PMR nk ambek aliran ape. disebabkn family galakkn saya ambek doktor. saye pon pilih aliran sains lepas PMR. start form 4 la cita2 berubah menjadi seorang doktor(wpun bio thuyung-hayang nk jwb).

nak dipendekkn cite. time nk apply 4 petronas. time tue dalam lab komputer. sume orang nak ambek engineering. bila saye tanye pilih ape. sume jawab engineering. time tue terdetik,

"kalau aku pilih course engineer gak. sure banyak saingan. kurangla possibility aku nk dpt scholarship"

dengan tanpa berfikir panjang. saya pon pilih course2 yg ramai org xpilih. kalau nak pilih commerce. saya xblaja accounting or ekonomi. so pilihla;

1. Geologi
2. Geosains
3. Kejuruteraaan Petroleum.

hahaha. time tue xtau pon ape prospek bidang2 di atas. main bedal jerk (since medic xde dlm senarai, kalau ade sure dh pilih).

then b4 exam (kalau xsilap), dptla surat tawaran ke Educamp kt utp. terkejut gak (coz x expect pon dapat. main pilih jer course). pegi jerla camp tue. at least leh gain sumthing. pengalaman interview ke.

time educamp. orang2 disekeliling sume mberi sokongan supaya buat betul2 time interview. dapatkan scholarship petronas. diorang cakap susah nak dapat (maybe betul). but dlm hati time tue, xnk sangat pon. coz hati still nak bwat doktor kan. kalau dapat yang nie. cmne nk jadi doktor? papepn. time educamp tue. saya bwat cam biase. dengan tiada apa-apa harapan. and dengan xtau ape itu course geology.

haa. nk share sket. time tengah interview tue. interviewer tue tanye,

"what do you know about geologist?"

opsss!! dhla xfocus langsung time diorang bg briefing psl course tue (main game kt hp). hahaha. dengan penuh yakin, saya pon membatai segala jawapan dengan harapan, interviewer tue x argue2 ngan jawapan saye. then, dier pon berkata balik,

"Do you think you are capable enough to be a good Geologist?"

yes!! dier xargue. haha. then startla sesi2 "mengangkat diri". huhu.

[Habis SPM]


time tue hari jumaat(kalau xsilap). dengan keadaan tengah flu. blur, bengong dan sewaktunye. tetiba kak pairah (pembantu rumah) hulurkan surat bersaiz envelope kepada saye. tertulis detail2 petronas. time tue memang blur giler.

"nie bende ape petronas nak kat aku nie?? bile mase aku bwat hal kt klcc tuh"

then bace2 surat yg 1st skali. rupa2nye surat tawaran melanjutkan pelajaran ke Australia dalam bidang Geologi selama 3 tahun.

"ya Allah!! kak pairahhh!!!! saye dapat scholarship ke australia!!

"ye jul??nanti jul blaja kt luar negara la??"

"insyaAllah"

(well. it's a convertible loan neway)

ala. bleh diconvert jadi scholarship.

huhu. dah2 sambung cite. then bgtau mak yang dapat scholarship dalam bidang geologi. mak pon menjerit keriangan and menyatakan kesyukuran. alhamdulillah

then saye pon tanye, "then kalau jul accept offer nie. xdapatla jul jadi doktor ma?"

hehe. mama pon menjawab, "xpe jul. mama suruh jul jadi doktor coz keje tue ade. nie jul dapat scholar petronas insyaAllah keje dh confirm pas jul habis blaja. xdela menganggur"

alhamdulillah. then aku ngan biol2 nye bwat research sket psl geologist nie. and setelah bpuas hati. dengan rela hati aku pon mensign surat contract dan terkuburla cita2 ingin menjadi doktor.

alhamdulillah. skang dah 2nd year bwat course geology. so far mungkin amat berpuas hati dengan pilihan sekarang.

moga dipermudahkan segala urusan hidup kita di dunia dan juga di akhirat. amin

Dengan keizinan Allah

Salam Gembira =)

3 comments:

Anonymous said...

lebey kurang macam cerita cita2 aku jeh. ngahaha. dah kaya jangan lupa aku ok! wakakakak

pawanayah said...

salam..

sama mcm mia razlan ngan admin..
dulu cita2 mmg nak jd mcm admin..
tapi tah macam na..tukar lain plak...
huh....pe pon gud lucK n sukses ya!!

(haha..cembiru ar pulok)

joyah lop u said...

giler r bang..i respek relek respon kat u..p