Thursday, May 1, 2008

Lecture VS iLecture

PENERANGAN : 'iLecture' merupakan satu kemudahan teknologi yang disediakan oleh Uni of Western Australia kepada para pelajarnya yang tidak berkesempatan untuk menghadiri kuliah atau yang ingin mendengar kembali apa yang disampaikan oleh lecturer. Kebanyakan unit ada merekod lecture mereka (dengan video slide) dengan harapan ianya dapat digunakan dengan sebaik2nya.

herm..sejak akhir2 nie. aku asyik ponteng kelas jerk. Asal ek? ke sebab aku masih mood cuti g kot. Maklumlah. baru habis cuti seminggu kan. kelas 1 minggu xde.1 minggu xbace buku.

" weh, cuti tu name dier NON TEACHING BREAK.bukannye STUDY BREAK.haish.xpela.cuti cutila.bende dah lepas. skang yang jadi big prob ko skang nie. ponteng klas. asal ko ske ponteng klas? ape dh cukup bagus ke xdengar lecture tue cakap?"

Bukan tue niat aku (nk mrendah2kn lecturer). but kekadang ade lecturer yg ajar sgt bosan. so aku cm xconcentrate jerk dlm klas dier. bende yg dier ajar tue best. but cara penyampaian dier sgt mbosankn. ngan aku yg cepat bosan g. tambah ngan suasana pembelajaran yg bosan. bosan! bosan! bosan! tue yg kekadang aku skip klas. bukan ape. kate iLecture ade. so ape susah?? dengar iLecture pon dh cukup paham dah. nk g toilet leh pause. klau ngantuk leh pause. nk g makan leh pause. even nk jogging pon leh pause. haaa. mane yg terbaik?? sure iLecture kan? lagipun kekadang unit tue dier dh upload lecture notes awal2. n notes dier dh xplain everything. so klau aku g. mbazir jerk 45 min aku. klau nk kate lecturer ade bg additional info ke. iLecture kan ade.

"iLecture! iLecture! iLecture! ko nie tlampau bgantung sgtla kt iLecture. cube tetibe time tue ade malfunction memane ke. haaa..dpt ko nk tgk iLecture? kempunan r ko. Come on r ejul. nk tanye ko. kebanyakan masa yg ko ponteng. ada ko study??"

errr..xsangat. but aku ade gkla study sket2

"haaa. study sket2 la eh??define sket 'sket' ko tuh. ejul ejul. orang buat iLecture tue tuk kemudahan student. klau ade bende dlm lecture dier xdengar ke. or kurang paham. ble dengar balik iLecture tue. paham la dier. Uni dh peruntukkan masa dah tuk ko hadiri lecture. taula bukan ko bayar service dier. papepn ko kne balas 'budi' gk ble dh grad nnt. so time lecture tuela ko patutnye make use time tuk study unit tue. at least ko dh study 45 mins 4 dat day. kalaulah ko xfocus ke ape ke. but xknlah ko xfocus slame 45 mins tue?(unless ko tdo superb hebatla). cube ko bayangkn. ko try sdaye upaya dgr lecture. then malam tue. ko dengar iLecture plak. haaa. insyaAllah. bnyk yg ko akn ingat."

memangla. but still. ko xtau btape xfocus nye aku dlm lecture tue. drpd aku bwat bende xbfaedah. baik aku dok dlm bilik. even surfg ternet pon bfaedah klau aku tau guneknnye.

"berapa kerap ko bwat bende2 bfaedah tue? ko nie. masih xfaham2 lg. ko kn dgr ape yg fadzilah kamsah ckp dulu. klau kite skadar mbace jerk. kite just igt brape percent jerk. so in order nk dpt till 100%. bnyk bende kne bwat. menulis, bcakap, melihat, merasa. n plus kene ade suasana pembelajaran. haa. ade ko dpt bende tue kt iLecture? ade ko menulis? bile ko dengar iLecture. ape ko bwat? tengah makan kan? tengah chatting kan? tengah surfg2 tempat len kan? ko pon bukan focus sgt pon iLecture. then ko sure dengar ilecture skali jerk. dhla skali. then duration 45 mins jadi berjam2. xke mbazir tue? klau ko gi lecture misalnye, n ko cume 50% jerk focus. ko leh cover yg lebih ngan iLecture. Bukan ape. petronas bayar service2 lecturer nie. bukan murah ko tau?tuition fee tuh mahal nk mampuih. so ko kenela make use. aku bukannye nk sgt bleter ngan ko. but ko dh kterlaluan. brape bnyk dh ponteng? klau 1-2 tue acceptable lg la. ko nk rest kejap ke. nie klau dh bbelas2 kali ponteng. ejul. janganlah biar duit dan masa tgadai sebab ilmu xtercapai."